Monday, March 21, 2011

pengalaman mematangkan kita...

assalamualaikum...

entry before masuk tidur....lepak-lepak dengan my friends kat mamak...aku lapar...so ajak dorang makan...bila dah setel makan tuh, my friend terbukak citer sal masalah dia...besar masalah dia...melibatkan duit...tapi aku suka cara dia handle masalah dia...sikit pon tak melatah....dia sangat matang...walaupun orang 'tembak' kiri, kanan, depan, belakang sampai her dad pun kena, tapi dia still cool....tuh pengalaman dia...and dalam hati aku, you go girl!jangan biarkan masalah tuh menguasai diri...aku tahu kat luar mungkin dia nampak kuat tapi kat dalam kita tak tahu dia camner kan..kadang-kadang kita nampak orang tuh ketawa tapi sebenarnya hati dia sedang menangis...aku tahu macam mana rasa tuh...

betul la..pengalaman memang akan mematang orang..kalau nak tengok dari segi umur, yang tua bangka pon ada jer yang tak matang...even aku, pengalaman aku tak der ayah sebab ayah aku meninggal mematangkan aku....dulu, aku selalu tanya diri aku, nape Allah ambil ayah aku...aku kecik lagi time tuh...tapi lama-lama, aku ley terima yang aku dah tak der ayah...bila jadi macam nih, aku sebagai anak sulung, of course, kena independent....and yes..aku berjaya tuk berdikari...orang lain mengulit ngn mak bapak, tapi aku wat sendiri jer..aku tak nas susahkan mak aku...selagi aku ley wat sendiri, aku akan cuba tuk wat sendiri benda tuh...

aku nih jenis yang panas baran sikit..sikit ker???banyak kot...aku still lagi cuba nak belajar control my anger....dulu kalau aku marah, memang aku sembur habis-habis jer..sekarang nih, aku belajar untuk tak cepat melatah..lately, masalah aku menimbun..in fact, tak setel and aku tak tahu bila akan setel..tapi sekarang nih, aku ambik inisiatif untuk tak fikirkan sangat because nih melibatkan keluarga..kalau aku tak control marah aku, maybe masalah aku nih akan datangkan masalah yang lain pulak...so, aku just let it go, do whatever you wanna do and aku biarkan masa yang menentukan segalanya...tapi aku bersyukur jugak sebab Allah bagi masalah macamnih kat aku...nih membuatkan aku jadi seorang yang penyabar and more rational...

so, walau apa pun yang berlaku, besar mana pun masalah kita, kita kena selalu sabar..jangan cepat melatah...ini jugak sebahagian dari pengalaman yang akan mematangkan kita..macam mana kita handle life kita...dalam hidup tak semuanya manis...sekali sekala ada pahit sikit baru la terasa ada life...kan?

till then..tata!

No comments:

Post a Comment